29.09.2008

10.09.2008, Puls Biznesu, Elektronicznie ekonomiczniej

Obieg dokumentów przynosi wymierne korzyści. Druk, przechowywanie, niszczenie to los dokumentów w firmie. A może ten łańcuszek uprościć i oszczędzić do 15 procent?

Trudno wyobrazić sobie biuro bez nowoczesnej drukarki. – Liderem na rynku drukarek są atramentowe urządzenia wielofunkcyjne, łączące w sobie funkcjonalność drukarki, kopiarki i skanera. Najbardziej  dynamicznym rynkiem druku jest segment drukarek laserowych – mówi Zbigniew Mądry, dyrektor handlowy firmy AB. Kombajny potrafią wiele więcej, niż tylko przenosić na papier dokumenty. Takie funkcje, jak skanowanie do e-maila czy odbieranie faksów do plików, to dziś standard. – Wielofunkcyjne urządzenia oferują również funkcje wykończeniowe, takie jak dziurkowanie, zszywanie czy automatyczna produkcja broszur – dodaje dyrektor Arkadiusz Chłopik z grupy Office w Xerox Polska.

W Polsce 90 proc. sprzedawanych urządzeń drukujących umożliwia wykonywa nie tylko wydruków monochromatycznych. – Drukarki kolorowe będą z czasem powiększać swój udział w rynku – przekonuje Arkadiusz Chłopik. Dużą uwagę przykłada się do bezpieczeństwa i mobilności. Dlatego pojawiły się urządzenia działające w sieci bezprzewodowej, mobilne, umożliwiające szyfrowanie przesyłanych do druku danych.

Zyski systemowe

Sposobem na oszczędności jest elektroniczny system obiegu dokumentów. – Musi on obejmować wszystkie obszary biznesowe organizacji i powinien składać się z repozytorium dokumentów oraz określonych procesów. Głównym wyzwaniem jest kompleksowa obsługa wewnętrznej korespondencji w systemie oraz całkowita eliminacja obiegu papierowego – twierdzi Dorota Biernacka, dyrektor marketingu Rodan Systems.

Zdaniem dyrektora Michała Kasprowicza z firmy ATA, przy kompletnym systemie elektronicznego obiegu dokumentów możemy zaoszczędzić do 15 proc. kosztów. – Najbardziej dynamiczny wzrost obserwujemy w segmencie przenoszenia dokumentów do postaci cyfrowej, który rośnie o 30 proc. Rocznie, a jego wartość jest szacowana na 130 mln zł. Rynek archiwizacji ma wartość około 100 mln zł, a tempo wzrostu szacowane jest na poziomie 27,1 proc. rocznie – mówi Tomasz Kulczyński, analityk biznesowy ArchiDoc.

Obieg dokumentów

Pełny system elektronicznego obiegu dokumentów składa się z urządzeń drukujących, skanujących oraz ze sterującego nimi oprogramowania. Ale co robić, gdy pracownicy chcą drukować nieekonomicznie pojedyncze kartki ze swoich komputerów? – Możemy użyć reguł przekierowujących duże wydruki do bezpiecznych kolejek obejmujących urządzenia grupowe, jednocześnie pozostawiając możliwość druku pojedynczych stron na małych urządzeniach osobistych – odpowiada Jacek Karwacki, konsultant rozwiązań biznesowych w Canon Polska.

W przypadku urządzeń ogólnodostępnych do wykonania wydruku konieczna jest autoryzacja — na przykład za pomocą karty zbliżeniowej. Istnieje możliwość skanowania do własnej skrzynki pocztowej lub katalogu domowego. Przy archiwizacji dokumentu zapamiętana zostanie informacja o osobie, która zapisała dany plik. Umożliwi to szybki dostęp do niego, gdy tylko stanie się potrzebny. – Dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów organizacja ma możliwość zarządzania zasobami wiedzy korporacyjnej. A jak wiadomo, informacja ma cenę najwyższą – podsumowuje Dorota Biernacka.

520 mln zł – Tyle wart jest segment druku i wysyłki dokumentów w rozwiązaniach outsourcingowych.
ŹRÓDŁO: ARCHIDOC

Piotr Szmielew

Okiem analityka

Grzegorz Gajda, dyrektor techniczny IT Point

Przyszłość dokumentów

Najnowsze technologie umożliwiają większą integrację informacji pochodzących z różnych źródeł, a także wprowadzanie bardziej zaawansowanych mechanizmów wyszukiwania dokumentów. Coraz powszechniejsza stawać się będzie także możliwość zdalnego dostępu do danych z różnego typu urządzeń mobilnych. Ewoluować będzie również system prezentacji dokumentów, a dzisiejsze standardy w ciągu kilku lat może zastąpić wizualizacja 3D. Dotyczy to szczególnie obszarów, w których takie podejście wydaje się najbardziej naturalne. Przykładem mogą być znajdujące coraz szersze zastosowanie w medycynie systemy trójwymiarowej rekonstrukcji obrazu bazujące na rastrowych (płaskich) obrazach zapisywanych w formacie DICOM, uzyskiwanych w drodze diagnostyki obrazowej metodami rezonansu magnetycznego MRI (Magnetic Resonance Imaging) i tomografii komputerowej CT (Computed Tomography). Wraz z popularyzacją dokumentów elektronicznych, którą stymulować będą zmiany ustawodawcze (np. kolejne ułatwienia sprzyjające szerszemu stosowaniu e-podpisu) należy także spodziewać się wypierania tradycyjnych metod archiwizacji przez systemy informatyczne do przechowywania e-danych.

Udostępnij