Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz na Polityka prywatności.

Dzień programisty i testera ArchiDoc


Początek września to w kalendarzu Dzień Testera a zaraz za nim – Dzień Programisty. W ArchiDoc mamy specjalistów obu profesji. Przeczytajcie, jak wygląda ich dzień.

ArchiDoc zatrudnia speców z obszaru IT, m.in. programistów, testerów, fachowców od wdrożeń. W końcu firma nie tylko opracowała i rozwija aplikacje na własny użytek, ale także przygotowuje różne systemy na zlecenia klientów, np. workflow, CRM czy bazy danych. W ArchiDoc pracują także eksperci od codziennego wsparcia informatycznego, czyli obszar Help Desk. W sumie to kilkadziesiąt osób.

Jednym z zespołów jest ten, który zajmuje się systemem INDO. To kilkunastu programistów (deweloperów), analityków i testerów. Jest podzielony na 3 części: team opiekujący się aplikacją INDO Desktop, która służy pracownikom AD, team zajmujący się INDO Online – wersją aplikacji dostępną z przeglądarki, z której również korzystają klienci ArchiDoc, oraz team analityków biznesowych. Realizację zadań we wszystkich koordynuje jedna osoba, zwana fachowo Product Ownerem. I choć zespoły funkcjonują od marca w trybie zdalnym, to główne elementy pracy się nie zmieniły.


Porządek w oparciu o Scrum

W ArchiDoc drużyna odpowiadająca za prace programistyczne pracuje w oparciu o elementy metodyki Scrum. Na czym to polega? Wszystkie zadania, które muszą wykonać zespoły trafiają do ich backlogów (Product Backlog) – można porównać to do swoistej tablicy. Wszystkie teamy planują prace w horyzoncie 2 tygodni (sprinty). Pierwszego dnia każdego dwutygodniowego sprintu spotykają się wspólnie z Product Ownerem i wybierają zadania, którymi będą zajmować się przez kolejne 14 dni. Takie spotkanie w terminologii fachowej nazywa się Sprint Planning.

W kolejnych dniach zespoły mają krótkie codzienne spotkania w swoim gronie na temat postępu prac i ewentualnie napotkanych problemów (Daily Standup Meetings). Na przykład w zespole Online ma ono miejsce o godzinie 13.

Gdy powoli czas sprintu dobiega końca, zespół developerów wraz z analitykami biznesowymi oraz Product Ownerem omawiają zadania, nad którymi pracowali, dokonują „wyceny” kolejnych prac i wymieniają się informacjami, aby doprecyzować nowe zadania – takie działania programiści nazywają Groomingiem. Wpisane do backlogu produktu zadania uzyskują priorytet wykonania – wszystko po to by w dalszej kolejności zaplanować kolejny sprint.


Dzień jak co dzień

Drużyna Online melduje się przed komputerami około godziny 9, czasami wcześniej, czasami później. Wielu z jej członków razem z uruchomieniem stanowiska sięga po kawę lub herbatę. Potem czajnik elektryczny jest używany jeszcze wiele razy w ciągu dnia. Niektórzy przed 10:00 jedzą śniadania; w okolicach godziny 12 – 14 część zespołu robi krótką przerwę na obiad.

W swojej pracy programiści skupiają się przede wszystkim na wykonaniu planu określonego w sprincie. Testerzy mają jeszcze oko na maile – gdy inne działy ArchiDoc potrzebują wsparcia, to właśnie oni próbują go na gorąco udzielać. Gdy napotykają na problem, którego sami nie są w stanie rozwiązać, do akcji wchodzą programiści.

Czas „po pracy” zaczyna się przeważnie po 8 godzinach lub… gdy członkowie zespołu skończą część zadania przewidzianego na dany dzień.

Z okazji Dnia Testera i Dnia Programisty wszystkim testerom i testerkom, programistkom i programistom, ale też paniom i panom zajmujących się analityką, wdrożeniami, czuwaniem nad rozwojem produktu i służących wsparciem innym użytkownikom w obszarze IT życzymy najlepszego!

ArchiDoc