21.06.2007

21.06.2007, „Rzeczpospolita”, Technologie wspierają biznes

Firmy odważniej inwestują w innowacyjne technologie - w tym roku ponad 60 procent przedsiębiorstw unowocześniło swoją infrastrukturę.

Scentralizowany system zakupów wprowadzony ostatnio przez dolnośląski koncern energetyczny EnergiaPro przynieść ma tej firmie 20 procentowe oszczędności. X-Press Courier zwiększył swoje obroty niemal o połowę, dzięki satelitarnej lokalizacji swych kurierów.

Szybciej niż można się było spodziewać, standardem w przedsiębiorstwach stały się technologie, które nie tak dawno były zaledwie obiecującymi innowacjami – telefonia internetowa, komunikatory, systemy wykorzystujące satelity GPS i wiele innych. Rosną inwestycje w informatykę obsługującą biznes (tzw. systemy EREP), na którą tegoroczne wydatki mogą sięgnąć, według firmy badawczej DiS, 600 mln zł, czyli o 100 mln zł więcej niż przed rokiem. Ułatwia decyzje o inwestowaniu nie tylko szansa obniżenia kosztów i zdobycia przewagi nad konkurencją, ale także większa ilość pieniędzy, jakimi dzięki koniunkturze i unijnym funduszom dysponują przedsiębiorstwa.

Alternatywa dla telefonów

Karierę w biznesie na świecie i w Polsce robią komunikatory internetowe (takie, jak np. najbardziej znany u nas mający prawie 6 mln użytkowników Gadu-Gadu, a także Skype, Tlen.pl). Szacuje się, że w naszym kraju co najmniej jedna trzecia ruchu w komunikatorach to komunikowanie się w sprawach służbowych. Główny powód to użyteczność komunikatorów – możliwość natychmiastowego skontaktowania się z klientem czy kontrahentem – oraz możliwość zmniejszenia w efekcienawet o kilkadziesiąt procent rachunków za telefony. – Co drugi nasz kontakt ze stałymi klientami odbywa się tą drogą. Przez komunikator ustalamy szczegóły, a samo zamówienie składane jest e-mailem lub telefonicznie – mówi Krzysztof Wójciak, dyrektor sprzedaży w Mode Com, firmie produkującej akcesoria komputerowe. Na świecie według Gartnera z komunikatorów ogólnodostępnych lub z firmowych tzw. bezpiecznych komunikatorów korzysta już 70 proc. przedsiębiorstw.

Pracownik pod satelitarnym nadzorem

Wszystkich swych kurierów firma X-Press Courier, działająca w kilku miastach w kraju, wyposażyła w przenośne terminale satelitarne GPS współpracujące z centralą firmy dysponującą cyfrowymi mapami. Pozwala to lokalizować kurierów, zlecać im zadania, skrócić czas doręczania przesyłek. – Nasze roczne obroty powiększyły się w efekcie o 40 proc., do 6 mln zł, w tym roku przewidujemy wzrost o jedną trzecią – poinformował Paweł Tkaczyk, dyr. handlowy X-Press Courier.

W Polsce z rozwiązań i usług lokalizacyjnych, m.in. oferowanych przez sieci komórkowe, korzysta obecnie codziesiąta firma, która jest potencjalnie odbiorcą takich usług. W bardziej rozwiniętych krajach europejskich niemal co druga. Ale u nas wykorzystanie tej technologii szybko rośnie. Szacuje się, że w 2000 r. w rękach użytkowników (głównie rybaków morskich i geodetów) było zaledwie tysiąc odbiorników GPS. Obecnie – dziesiątki tysięcy. Tylko jedna, jakkolwiek znacząca, firma usług lokalizacyjnych Finder obsługuje ponad 500 przedsiębiorstw. Wśród użytkowników są firmy kurierskie (m.in. TNT, Schenker, UPS); energetyka (Enea, Energa, PGNiG); firmy transportowe, spedycyjne (Frans Maas Polska, Roehlig); branży spożywczej (Animex, Gellwe).

Archiwa po nowemu

Technologią, której można wróżyć szerokie zastosowanie niemal w każdej firmie, jest OCR, czyli skanowanie i elektroniczne przetwarzanie dokumentów. Każda firma musi bowiem radzić sobie z ich przechowywaniem. Łatwiej jest to zrobić i dotrzeć do akt, gdy zostaną dzięki OCR przetworzone z papierowej w postać elektroniczną. Alternatywą dla samodzielnego tworzenia archiwów (tradycyjnych i elektronicznych) jest skorzystanie z usług outsorcingowych. Świadczone są w Polsce od około 4 – 5 lat. Początkowo oferta była kierowana do dużych przedsiębiorstw, teraz także do mniejszych. Firmy usługowe, m.in. Skan Serwis, KIR, ArchiDoc, Databank, OSG Polska, mogą nie tylko przechować dokumenty papierowe, ale także przetworzyć je, założyć ich elektroniczną bazę i zapewnić szybki dostęp (na płytach DVD lub przez Internet) do potrzebnych dokumentów. Podstawowa cena za przechowanie przez rok i udostępnianie akt wynosi 20 zł za ich metr bieżący. Z badań wykonanych przez Ipsos w polskich firmach, które stosują technologie OCR, wynika, że do rejestracji i przechowywania np. umów wykorzystuje je 70 proc. banków i 47 proc. firm przemysłowych.

Korzyści z elektronizacji obiegu dokumentów w ocenie firm w Polsce:

  • oszczędność czasu – 43 proc.
  • wygoda – 23 proc.
  • obniżenie kosztów – 18 proc.
  • lepsze zarządzanie – 15 proc.

źródło: Ipsos

Udostępnij